Басты бет Мәдениет және руханият ҚЫЗ ЖІБЕК – САХНАНЫҢ МӘҢГІЛІК ҚОЙЫЛЫМЫ

ҚЫЗ ЖІБЕК – САХНАНЫҢ МӘҢГІЛІК ҚОЙЫЛЫМЫ

0
168

Еліміздің музыкалық-сахна әлеміндегі тұңғыш қазақ операсы «Қыз Жібектің» дүниеге келгеніне, міне, 90 жыл толды. Тұңғыш деген сөздің өзі елді елең еткізері ақиқат. Ол туғанда өзгеше сырлы даусымен барша әлемді селт еткізіп, ықылас-зейінін өзіне бірден тартты. «Қыз Жібек» бүгінгі күні ұлттық опера өнерінде ең ұзақ ба­қытты өмір кешкен қасиетті туын­ды! Оны өмірге келтірген атақтары жер жаратын автор­лар – композитор Евгений Бру­силовский мен жазушы Ғабит Мүсіреповтің, басты рөл­дердегі Күләш, Қанабек Бай­сейітовтердің, Құрманбек Жан­дарбековтің, Манарбек Ержа­новтың, Ғарифолла Құрман­ғалиевтің, Шара Жиен­құло­ваның есімдері ұлттық опера өнерінің шежіресіне алтын әріппен жазылды.

Осы уақыт аралығында бұл туындыда қоюшы режиссерлер, дирижерлер, балетмейстерлер, әншілер, суретшілердің үш ұрпақ буыны қатысып алмас­ты. Олардың әрқайсысы туындыға өзінше тың серпіліс беріп, тереңдете, кеңейте түсті. Ал енді «Астана Опера» мемлекеттік театрында бүгінгі қойылып жатқан «Қыз Жібекте» ұлы Күләштің жұлдызды шө­берелері өнер көрсетіп, көрер­мен жүрегінен орын алуда! Бұл операның құдіреті неде деген сұраққа бірден дарынды сазгер мен заңғар жазушының үндестігі деуге болады. Сосын Күләштай бұлбұл әншінің шеберлігі деуге болар.  Опера жанрын түсінбейтін адамның жүрек қылын селт еткізіп, өнердің саф тазалығымен байланыстыруға да болар.

Ахмет Жұба­новтың 1933 жылы Ленинград (қазіргі Петербор) қаласына барып, 27 жастағы Евгений Брусиловскийді қазақтың кәсіби музыкасын көтеру үшін Алматыға арнайы шақырғанын біз тарихтан жақсы білеміз. Бірақ екі жылға келісім берген Брусиловский өзінің бар шығар­машылық өмірінің 37 жылға созылатынын, саналы ғұмырының қазақ жерінде өтетінін, қазақтың кәсіби музыка өнерінің негізін салушылардың бірі болатынын болжап білмегені хақ. Міне, 1933 жылы Қазақ­станға келе сала, өзі қызмет ететін Алматы музыкалық-драма техникумы жанындағы халық музыкасының ғылыми-зерттеу кабинетінде дәстүрлі музыканың хас шеберлері Дина Нұрпейісова, Қали Жан­тілеуов, Науша және Махам­бет Бөкейхановтар, Уахап Қабиғожин, Лұқпан Меде­тов, Әміре Қашаубаев, Ма­нар­бек Ержанов, Иса Байза­қовтың орындауында 250-ден астам халық және халық композиторының інжу-маржандарын нотаға түсіріп, артынан оларды өзінің туындыларына арқау етті. Ол өзінің газетке берген бір сұхбатында: «Мен қандай музыка жазсам да, бәрібір ол қазақ музыкасы болып шыға береді…» деуі содан болар. Евгений Григорьевич 9 операны дүниеге әкелген композитор. Солардың ішінде «Жал­быр» (либреттосы Бе­йім­бет Майлиндікі, 1935 ж.), «Ер Тарғын» (либреттосы Са­ғыр Қамаловтікі, 1936 ж.), «Айман-Шолпан» (либрет­то­сы Мұхтар Әуезовтікі, 1938 ж.) қойылымдары кезінде кө­рер­мен халықтың керемет қошемет-ықыласында болды. Бірақ солардың ішінде бүгінге дейін сахнадан түспей келе жатқаны – «Қыз Жібек» операсы. Оның бірден-бір себебі, «Қыз Жібек» ғажайып туынды болып дүниеге келуі. Бұған дейін де, бұдан кейін де отандық драмалық туындыларда болмаған, аспан айналып жерге түскендей көріністегі Ұлы даланың ұлы трагедиясы бұл! Әрине, мұндай әдеби көркемдік деңгейі биік либреттоға музыка жазу Брусиловский сияқты тұлғалы композиторға шынайы бақыт еді. Ғабит Мүсірепов әрқашан Евгений Брусиловскийге деген өзінің шынайы достық көңілін тебірене, шығармашылық қа­рым-қатынасын ерекше білді­ретін. Осыған дәлел ретінде ком­позитордың 1970 жылы Ал­матыдан Мәскеу қаласына біржола қоныс аударғанда, ұлы жазушының оған жазған хатынан үзінді келтірейік: «…Ев­гений! Сенің бізден біржола кетіп бара жатқаныңды енді қазір ғана ұқтым. Азын-аулақ адал адамдардың бірі мүлде алыс­тап бара жатқандығынан көңіл пернелерім бырт-бырт үзілуде. Ағымнан жарылатын, адал көңіліммен сырласатын адамдарым Мұхтар мен Сен едің. Осы жолдарды саған «Қош!» – деп айтқан сөзімдей қа­был ал, сүйікті адал досым. Тұ­ла бойы тұтас өзіңнің Ғабитің». Ғабеңнің де 500 жылдан астам тарихы бар, қазақ хал­қы­ның көне лиро-эпостық дас­тандарының бірі «Қыз Жібек­ке» бет бұрғаны кездейсоқ болмас… 1936 жылдың мамыр айында Кеңес Одағының астанасы Мәскеу қаласында Қазақ­­станның мәдениеті мен өне­рінің Бірінші декадасында Е. Брусиловскийдің «Қыз Жібек» операсы көрсетіліп, бұл қойылымды, ондағы Жібек рөліндегі Күләш Байсейітованы көрген Иосиф Сталин оны «Қа­зақ бұлбұлы» деп атаса, орыс­тың ұлы әншісі Антонина Неж­да­нова «Чудо!» деп таңдай қақты. Міне, шетсіз, шексіз Ұлы даланың жусан аңқыған аршын төсі, сағым қуған тұлпарлар тұяғының қуатты дүбірі, күн сәулесін қанатына ілген аққулар қаңқылы, бәрі-бәрі әншілердің, хордың, оркестрдің үнінде, мың бұралған балет биінде беріліп, Үлкен театрдың сахнасын ғала­мат көрініске бөледі. «Қыз Жібек» операсының 1968 жылы 1000-шы, ал 2008 жылы 1500-ші қойылымы Абай атындағы академиялық опера және балет театрында өтті. Енді ол 2013 жылдан бері қарай «Астана Опера» мемлекеттік опера және балет театрының сахнасында бірінші рет жаңа музы­калық редакцияда, жа­ңа ре­жиссерлік шешімде, акус­ти­калық, компью­терлік, жарық беру техноло­гия­сымен, пласти­калық хорео­графиялық тұжырым­дамада, кейіп­керлердің ойнау, сөйлеу, ән айту тәсілдері қазақтың дәс­түрлі орындаушылық ерек­ше­лік­терінде қойылып отыр.

1934 жылы қазақтың тұңғыш операсы «Қыз Жібек» драмалық опера түрінде сахналанды. Опералық шығармасының алғашқы қойылымы Қазақ мемлекеттік академиялық опера және балет театрында көрсетілді. Басты партияларды Күләш Байсейітова (Жібек), Қанабек Байсейітов (Төлеген), Манарбек Ержанов (Шеге) орындады.

Екі жастың мөлдір махаббаты лиро-романтикалық сазбен өрбіп, армандарына жете алмаған аянышты тағдыры трагедиямен аяқталады. Операда ұлттық вокалдық және аспаптық шығармалар, халық композиторларының (Үкілі Ыбырай, Мұхит, Жаяу Мұса, Тәттімбет) ән-күйлері молынан пайдаланылды.

«Күләшпен кездесу – әнмен кездесу еді» деп еске алыпты әнші ту­ра­­сында әйгілі композитор Латиф Хамиди. Олай деуіне себеп­ те, дәлел де мол. Өйткені әншінің бойындағы саф алтындай жар­­қыраған тума талант қай кезде де өзінің даралығын таны­тып тұратын. Күләштің әнін бір тыңдаған жан үн құдіретіне мас болып, әншіні қайта-қайта тың­­дауға бейілді еді. Ал талайды там­сан­­дырған сол дауыс оқу-тоқусыз, та­биғаттың өзімен әнші бойына да­ры­ған айрықша дарын екенін білген музыка мамандары сол кездің өзінде-ақ әншінің көмейіне ұя салған көркем үнді құбылысқа балайтын. Әйтпесе театрға алғаш жұмысқа қабыл­данған жылы операның не екенін бі­л­меген жанның арада жылға жуық уа­қыт өтпей сахнаның нағыз бұл­бұ­лына айналғаны құбы­лыс емей немене?

Күләш Байсейітованың әнші ретіндегі жұлдызының жанып, даңқ шыңына шығуына 1936 жылы Мәскеуде өткен Қазақ өнері мен әдебиетінің онкүндігінде сомдаған «Қыз Жібек» бейнесінің орны ерек. «Бұл рөл Күләш үшін жазылғандай, Күләш Жібек рөлін ойнау үшін туғандай еді. Егер «Қыз Жібек» операсы зор табысқа ие болды дейтін болсақ, сол табыс Күләштің арқасында келді деуге режиссер ретінде мен жасқанбаған, қызғанбаған болар едім» деген әйгілі актер Құрманбек Жандарбековтің пікірі ойымызды қуаттай түседі.

Ал Құрманбектің сомдаған Төлеген тосын шешім­дері­мен ел есінде жатталып, актер есімі аңызға айналды. Небір ойлы бейнелердің бағын ашқан өнерпаз тағдырынан Бекежан бейнесінің алар орны үлкен. Қазақтың бұлбұл әншісі Күләш Байсейітовамен тандемде өнер көрсеткен шығармашылық одақ ұлттық операның шын мәнінде жұлдызын жақты. Қойылым атағы әсіресе Мәскеу сапарынан кейін тіпті аспандады. Сол сәтті әртістің жан досы әрі сахналық серіктесі Қанабек Байсейітов естелігінде былай деп жазады: «Мәскеуде онкүндікте «Қыз Жібекті» қойып жатқанбыз. Астана жұртшылығы мен үкімет басшыларының алдында жүрексіну де жоқ емес. Мен – Төлеген, Құрманбек – Бекежан. Төлегенді өлтірген соң Беке­жанның «Сармойын» әніне салып Қыз Жібекке айтатын ария­сы бар. Соның жоғары көтеретін же­ріне келгенде, Құрманбек тәуе­келге салмай, табан астында қарқ-қарқ күліп тапқырлық жасады. Күл­генде де қалай болса солай күл­кі емес, керемет музыкалық күлкі жасады, нотамен күлді. Беке­жанның пышақ кессе қан шық­пайтын қанішер бейнесін ай­қындай түсті». Әу баста әртістің әумесерлігіне баланған бұл тосын күлкі кейін өнер әлемінің үлкен жаңалығына айналды. «Правда» газеті­нен бастап жарыса жазған басылым­дар қазақтың Құрманбектей ұлы­ның керемет күлкісіне бас иді. Оның актерлік тапқыр шешімі мәс­кеу­­ліктерді қатты риза еткен еді.

Айтулы сапарда Күләш та­ құр­меттен кенде қалмады. Қай­­­та­ланбас дауысы мен шебер орын­даушылық өнерінің арқа­сында Мәскеудің талғампаз тың­дар­мандарын қазақ өнеріне бас игізіп, мойындатты. Сол кездегі өкімет басшысы Йосиф Сталиннің Күләштің керемет даусына таңғалып: «Бұл қандай халық? Грузиндерден әншілік өнерінен асқан ха­лық бар екен ғой, ол – қазақ хал­қы!» деп тамсана таңдай қағатыны да дәл осы сәт болатын. Іле әншінің бұл қайталанбас өнері мемлекет тарапынан лайықты бағасын алып, небәрі 24 жа­сында кеңес одағы тари­­хын­­­­­да­ғы ең жас «Халық әртісі» атанды.

Күләш өнеріне тәнті болған жазушы Ғабит Мүсірепов: «Музы­калық мектептің есігін ашпаған, дауысы қырналмаған, сыланбаған әнші өзіміздің әндермен қатар, классикалық музыканы қалай оп-оңай меңгеріп кетті? Театр мекте­бін көрмеген, үлкен режиссураға кездеспеген адам бейне жасаудың ең нәзік жолдарын өз бетімен қалай тауып келетін еді? Маған мұның барлығының жауабы біреу-ақ сияқты сезіледі, соның барлығы Күләштің өзімен бірге туған, Күләштің өзі ән еді, өнер еді. Қайнатары жоқ, қоспасы жоқ, таза талант. Қысқасы «Чудо!» деп таңдай қағыпты. Ал әнші талантына бас иген композитор Латиф Хамиди Күләш Байсейтоваға арнап әйгілі «Бұлбұл» әнін шығарды.

Иә, қазақтың маңдайына біткен бұл­бұл әнші Күләш Байсейітова шын­ мәнінде ән өнеріндегі құбылыс болатын. Әйтсе де әнші үшін марапаттың ең үл­кені «Қазақтың бұлбұлы» атан­дыр­ған халқының зор ықыласы еді.­

Биыл қазақтың тұңғыш операсы «Қыз Жібектің» сахна көргеніне тура 90 жыл толды. 1934 жылдың 7 қарашасында театр өнеріне құ­былыс болып келген қос талант қазақ көрерменін ең алғаш ұлт­тық операның озық үлгісімен қауыштырды. Тамсана қол соққан тыңдарман қошеметінде есеп болмады. Саңлақтар салған сара жолмен содан бері де қазақ сахна­сына қилы-қилы «Қыз Жібек» шықты. Бірақ Күләш пен Құр­ман­бек тандемінің бәсі бәрібір биік. Күләштің сиқырлы үні, Құр­ман­бектің аңызға айналған керемет күлкісі – күні бүгінге дейін өнердің зор табысы саналады. Тек жалғыз ғана әттеген-ай – ұлттық өнерімізді ұшпаққа шығарып, Мәскеу төрінде мойындатқан сол бұлбұл Күләш есімінің әлі де өз елінде лайықты ұлықталмай келе жатқаны. Кезінде елорда төріндегі ұлттық опера және балет театрының төрінде жарқырап тұратын әнші ныспысы ұжым жаңа мекен – «Астана операға» қоныс аударғанда ескі жұртта қалып, соңынан театрға телінген бұл атау мүлде жойылып тынды. Ұлттық өнерді ұшпаққа шығарған ұлы әншінің атында бүгінде бірде-бір театрдың болмауы – өнердегі үлкен олқылық деп білеміз. Шерхан Мұртазаша айтсақ, бір кем дүниенің зоры осы болса керек.

Баспасөз беттерінен дайындаған Аманбике ЖАНЫСБАЙҚЫЗЫ

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

БАСҚА ЖАҢАЛЫҚТАР

ӨНЕР ӨЗ БАҒАСЫН АЛДЫ

Жыл сайын дәстүрге айналған аудандардың мәдениет қызметкерлерінің арасындағы  «Ауылым алты…